Klima
Senest revideret på landsmødet d. 5.-7. april 2024
Verden bliver varmere, vejret bliver voldsommere, vandstanden stiger, og store områder bliver ubeboelige for både dyr og mennesker. Nogle dele af kloden oplever ekstrem tørke og skovbrande, mens andre oplever oversvømmelser. Alt dette sker for øjnene af os, og det bliver kun værre i takt med, at vi udleder mere drivhusgas. Klimakrisen er den største udfordring, menneskeheden står overfor.
Bagved de fortsatte voldsomme udledninger står en håndfuld magtfulde mennesker og firmaer, som har tjent styrtende med penge på en verdensøkonomi, der ødelægger planetens klima. I en kapitalistisk økonomi er virksomheder tvunget til at maksimere profit, selv om det er på bekostning af planeten.
Vi kæmper for, at Danmark er CO2-neutralt i 2040, og dette kræver øjeblikkelig handling. Vi kan ikke vente på, at dem, som tjener på klimakrisen, pludselig vågner op og sætter gang i en ambitiøs grøn omstilling. Krisen er for stor og farlig til at sætte vores lid til dem, der har forårsaget den. I stedet må omstillingen planlægges demokratisk. Vi mener derfor, at fællesskabet skal eje al energiinfrastruktur og drive det demokratisk, så vi kan producere vores strøm på fællesskabets præmisser. Sådan sørger vi for, at der ikke er en magtfuld ejerklasse, der udnytter krisen til at berige sig selv og sikrer, at det i stedet er fællesskabet, der står til at vinde, når vi udbygger vores vedvarende energi.
Vi må sætte alt ind for at bremse klimakrisen. Vi skal hurtigt omstille vores energiproduktion, måden vi producerer på, måden vi transporterer på, og vi skal stoppe al udvinding af fossilt brændsel. Det er enormt store ændringer af vores samfund. Vi må sørge for at ingen bliver tabt på jorden, og det kan vi kun opnå med en retfærdig omstilling.
Derfor skal vi skabe en transportsektor, hvor alle kan bevæge sig fra A til B uden at belaste kloden, hvad end transporten foregår med den kollektive transport eller med en elbil. Det kræver, at vi forbedrer den offentlige transport især på landet, og at billetten bliver skattefinansieret, samt at vi opsætter flere ladestandere. Al denne grønne infrastruktur skal være demokratisk drevet og ejet i fællesskab. Hele transportsektoren skal være grøn. Det samme skal vores byer, og det kan vi opnå med fornuftig byplanlægning, der sætter mennesker og miljøet i fokus frem for biler.
Vi må også indse, at vi er kommet i gang med den grønne omstilling for sent. Krisen er allerede over os i form af ekstremt vejr, stigende vandstande og en biodiversitetskrise. Det betyder, at vi må tilpasse vores infrastruktur og beredskab, så vi kan klare fremtidens vejrforhold. For at opnå en bæredygtig og retfærdig fremtid må vi altså tage tyren ved hornene og gennemføre en ambitiøs klimapolitik med meget mere kollektivt ejerskab.
Rød-Grøn Ungdom arbejder for:
Den overordnede ramme:
Minimum 80% reduktion i udledningen af drivhusgasser i 2030 og nulemission i 2040
Skarpe klima- og miljøkrav i alle store anlægsprojekter
At infrastruktur, der er afgørende for klima og miljø, som affald- og rensningssektoren, energisektoren og den kollektive transport, skal være offentligt ejet
Fossil infrastruktur
At det ikke skal være muligt at åbne nye olie- og gasfelter
At vi stopper al udvinding af olie og gas i Danmark senest 2040
At Danmarks strøm og varme bliver fossilfrit og CO2-neutralt senest 2040
Fremtidens energi
Massive investeringer og demokratisk ejerskab i vedvarende energi som vindmøller og solceller
Fuldt demokratisk ejerskab over dansk energiinfrastruktur
At teknologi, der gør os bedre til at lagre og udnytte strøm, som Power-to-X, implementeres og udbygges hurtigst muligt, og ikke først følger efter den fossile afvikling
Bedre fordeling af strøm på tværs af Nordeuropa
Et forbud mod import af træer fældet til biomasse
Kollektiv transport
Gratis offentlig transport og massiv udbygning af denne især på landet og i de mindre byer
Udbygning af jernbanenettet og fuld elektrificering af alle togbaner hurtigst muligt, samt fuld elektrificering af godstransport inden 2035
At forbyde indenrigsflyvninger i Danmark og korte flyruter med undtagelse af Bornholm. Derudover et forbud mod privatfly
Privat transport
Et forbud mod salg og import af nye diesel- og benzinbiler senest i slutningen af 2030
En opgradering af den private transport ved at optimere, opbygge og tilgængeliggøre vores elbiler og ladestandere
Et stop af al udvidelse af motorvejsnetværket
En progressiv passagerafgift, hvor passagerafgiften bliver dyrere for hver flyrejse, man tager
At alle elbiler bliver produceret med universaloplader
Byrum
At vores byrum skal være for fodgængere, cyklister og offentlig transport frem for privatbilisme
Nulemissionszoner i midten af de største byer
En reduktion af hastigheden i danske byer fra 50km/t til 40 km/t
Klimatilpasning
Bæredygtig skybrudssikring og et kloaksystem, der kan håndtere fremtidens oversvømmelser
Lokaldemokratisk styret kystsikring